Tips voor het werven van zorgprofessionals
Wervers in de zorg weten dat het vinden van de juiste mensen een grote opgave kan zijn. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor de zorg. Bijna iedere sector kent op dit moment een tekort aan kwalitatief hoogstaand personeel. Bedrijven proberen zich met minimale bezetting staande te houden. Dit leidt tot overspannen medewerkers en daarmee ontevreden klanten, gasten, cliënten en patiënten. Hoe keer je het tij? Lees verder voor goede tips!
Zet je merk centraal
Welke werkgever kies je als er veel vacatures zijn? Zowel kandidaten als medewerkers hebben baat bij een helder werkgeversmerk. Doordat het aanbod van vacatures hoger ligt dan de vraag dien je als werkgever een unieke positie in te nemen.
Een duidelijke positionering hangt samen met het werkgeversverhaal (de employer brand story) en bovenal met de manier waarop je met medewerkers omgaat. Zo zorg je ervoor dat jouw bedrijf werknemers aan zich kan binden voor de lange termijn.
Stop niet wanneer je de kandidaat hebt binnengehaald; blijf je werkgeversmerk optimaliseren. Op die manier laat je ook aan toekomstige kandidaten zien dat je hun behoeften serieus neemt.
De empathische werkgever
Menselijke aandacht is niet alleen belangrijk voor een cliënt, maar ook voor een potentiële kandidaat. In de krappe arbeidsmarkt ontbreekt het niet zelden aan compassie en betrokkenheid, terwijl zorgorganisaties net zo afhankelijk zijn van goed personeel als patiënten van goede zorg. Wees daarom ook als recruiter empathisch en toon interesse in het leven van zorgpersoneel.
Overtuig potentiële medewerkers met een eerlijk en open verhaal. Laat vanuit je visie zien dat je de behoeften en beweegredenen van potentiële medewerkers begrijpt en dat je hier ook echt iets mee doet. Zo inspireer je kandidaten om voor jou te kiezen.
Werf over de grens
In de zoektocht naar een structurele oplossing voor het tekort aan zorgpersoneel wordt steeds vaker over de landsgrenzen heen gekeken. Toch aarzelen veel zorginstellingen om de stap naar het buitenland te zetten. Dit is jammer, want internationaal zorgpersoneel kan juist een cruciale en duurzame oplossing van het personeelstekort in Nederland zijn. In andere sectoren wordt het internationaal werven al volop ingezet. Tijd voor de zorgsector om ook deze stap te zetten!
Bereik de verborgen doelgroep
Uit onderzoek van marketingbureaus komt naar voren dat er een grote groep potentiële werknemers bereikt kan worden. Met een toegespitste marketingstrategie heb je de mogelijkheid om voorheen onbereikbare kandidaten kennis te laten maken met jouw zorginstelling. Een goede strategie brengt je via het meest geschikte socialemediakanaal in contact met je doelgroep.
Goede communicatie heeft goede timing. In de zorg heb je te maken met onregelmatige werktijden en juist daarom kan het interessant zijn om bijvoorbeeld ook ‘s nachts de juiste content te presenteren aan de doelgroep.
Een waardevolle boodschap is realistisch
De uitstroom binnen de zorg is erg hoog. Het CBS meldde in 2019 een instroom van 152.000 zorgwerknemers maar tegelijkertijd ook een uitstroom van 111.000 zorgwerknemers.
De 3 hoofdredenen voor vertrek:
1) Loopbaanmogelijkheden
2) Uitdaging in werkzaamheden
3) Manier van werken & aansturing
Hoe ga jij als werkgever om met deze belangrijke signalen? Neem het mee in je boodschap!
Breng je doelgroep goed in kaart en speel hierop in
Inzicht in je doelgroep is essentieel om succesvol te kunnen werven. Dit klinkt vrij logisch, maar vaak is dit niet in content terug te zien. Binnen contentcreatie wordt er vaak wel gedacht aan voorwaarden zoals opleidingsniveau of werkervaring, maar minder aan de behoeften van een potentiële werknemer.
Een startende verpleegkundige heeft andere behoeften dan een ervaren ok–assistent. Ga daarom het gesprek aan met je huidige topwerknemers om in kaart te brengen wat hen bezighoudt en laat dit terugkomen in online uitingen en openstaande vacatures.
Op naar de sollicitatie
Je verhaal klopt, je weet welke kandidaten je wilt bereiken en de site is geoptimaliseerd. Hoe bereik je met jouw content de juiste mensen? En hoe zorg je ervoor dat zij voor jouw zorginstelling kiezen?
Als werkgever is het cruciaal om doorlopend zichtbaar te zijn voor je doelgroep. Alleen zo kan je hen op een persoonlijke manier kennis laten maken met je werkgeversmerk en vacatures.
Maak daarom een bewuste keuze in je kanalen en zorg voor een integrale aanpak. Verzamel data (bereik, verkeer & conversie), zodat je kunt zien welke content het best aanslaat. Pas je campagne aan op basis van het succes bij de doelgroep.
Success met werven!